EvoNet, .:Menjual / Membaikpulih / Upgrade Komputer Baru &Terpakai Sekitar Kota Tinggi:.

- Jual / Baikpulih & Naik Taraf PC dan Laptop - Perkhidmatan Internet - Printing - Networking... Hubungi Kami @ 0127584656 - Sekitar Kota Tinggi

 
About Me

Name: adee @ SiR QiErA @ qiera
Home: Kota Tinggi / Batu Pahat, Johor, Malaysia
About Me: simple guy with a happy family... www.myteam.freeforums.org
See my complete profile
My Facebook



Me Myself
Image Hosted by PixsUP.com
EVONET SERVICES

Image Hosted by PixsUP.com

Masa Mencemburui Kita

Menghitung Hari
Sumber Inspirasiku

PERMATA HATIKU

Software Radio Malaysia
Sunday, May 31, 2009

Drewbuzz Radio is a software for you to tune into Malaysian’s top radio stations.
Relax and refresh your mind with Hitz, Era, THR and much more channels.

Get some quality music from Drewbuzz Radio.

Features

* Streams major radio stations in Malaysia
* Easy volume control
* Stop/Pause station and playback anytime
* Works with Windows XP, Vista ( .NET Framework Required)
* *On planning : Record and save audio file.

Requirements

* .NET 2.0 Framework or higher
* You must have a high speed internet connection(DSL, Broadband)

DOWNLOAD HERE :

SOFTWARE RADIO MALAYSIA

NET 2.0 FRAMEWORK

Labels:

posted by adee @ SiR QiErA @ qiera @ 6:29 PM   0 comments
Jangan Tegur_rmvb
Saturday, May 30, 2009

::INFO::
Jangan Tegur mengisahkan Natasya (Julia Ziegler) yang telah terlibat dengan kemalangan jalan raya dan koma selama beberapa minggu. Sewaktu di dalam koma, Natasya telah bermimpi tentang seorang gadis bernama Baizura (Nadia Mustafar) yang disyaki telah hilang 2 tahun secara misteri tanpa khabar berita. Natasya sering diganggu dengan mimpi-mimpi aneh yang menceritakan akan kesengsaraan Baizura yang telah dibomoh dan sering didatangi makhluk-makhluk halus.

Tersedar dari koma, Natasya mula mengalami perkara yang sama seperti yang telah dialami oleh Baizura. Daya penglihatannya tidak membataskan dia melihat makhluk-makhluk halus itu. Ini menambahkan kerunsingan suami Natasya iaitu Kamal. Kamal (Pierre Andre) pula adalah seorang yang tidak mempercayai benda-benda khurafat ini sehinggalah dia melihatnya sendiri.

Melalui mimpi-mimpi yang dialami, Natasya mula menyiasat apakah yang telah berlaku kepada Baizura. Siasatan yang dilakukan telah menyebabkan dia sering diganggu oleh makhluk-makhluk yang menganggu Baizura seperti dalam mimpinya. Apakah yang berlaku kepada Baizura? Mengapakah Natasya dibayangi dengan kemunculan Baizura? Apakah kaitan mereka berdua?

Jgn Tegur Part1

Jgn Tegur Part2

JOINT USE HJSPLIT

Nak movie lagi??? Join ah www.myteam.freeforums.org

Labels:

posted by adee @ SiR QiErA @ qiera @ 1:33 PM   0 comments
Happy Teacher's Day! Selamat Hari Guru!
Friday, May 15, 2009

To all my teachers and ustaz and ustazah, I wish you all a 'Happy Teacher's Day'!

May Allah Subhanahu Wa Ta'ala bless you all with the best of Iman, health, wealth and give you your due rewards both here on Earth and in the Hereafter, Ameen Ya Rabbal Alameen.

To my wife, who is a teacher and also an ustazah for my son, I wish you a blessed and pleasant day as well! May Allah Subhanahu Wa Ta'ala bless you with the goodness of this world and the Akhirat! Ameen.

Teachers play a very important part in our life's. Without teachers, knowledge won't be what it is today. Those who teach us the good, bad and the ugly play a very important role in molding us to be who and what we are or become. The choice to learn anything is ours. So choose well.

The very first record we have of a teacher is in the Holy Qur'an where the Supreme Teacher of the entire Universe, Allah the Almighty, taught Our Father, the Prophet Adam Alaihis Salam, all that he needed to know, in Jannatul Firdaus, the highest Paradise.

This is before the rest of the humankind came to exist. So, none can lay claim to beat this record.

When the Archangel Jibreel Alaihis Salam appeared before the Last Messenger of God , the Holy Prophet Muhammad Sallalahu Alaihi Wassallam, he came in the form of a glowing shining light and uttered 'I'qra!' meaning 'Read!'

The very first word and revelation of the Holy Qur'an , God's Last Testament and Complete Guidance for all Mankind is to 'Read!'

Only by reading anything can anyone gain knowledge. To be able to read is to have learned how to read and one needs a teacher to learn how to do just that? Hence, the importance of us honoring our teachers, no matter who they are and how they come to be.

Never disrespect your teachers. In the Indian culture, they go to the extent of honoring their teachers right after their parents and before their deities.

'Maata; Pitaa; Guru; Deivam' so goes their tradition of honoring their parents first followed by their teachers and then their deities.

First and foremost, naturally we worship Allah Subhanahu Wa Ta'ala, then we love our Rasul Sallalahu Alaihi Wassallam. In Islamic traditions, we are to honor our mother first, then our father, then our teachers.

Sure, every now and then, we hear of some teachers who do some crazy things including abusing the trust of the students and parents by committing despicable acts that I just don't have the heart to mention here!

These are isolated cases and goes to show that you can't just trust anyone a 100%!

Always go by the 70/30 rule. You place your trust just 70% upon anyone except Allah Subhanahu Wa Ta'ala and His Last Messenger!

Reserve the remaining 30% as your backup self belief to start all over again in case you get played out by the very person or persons upon whom you placed your trusts!

This is the reality of life. We do get played out every now and then by those whom we never even suspected of being capable of going against us but they will.

Teachers play a very important deciding role in our life's. Those who are true to their profession have always proved to be willing to sacrifice their whole life's for the sake of their pupils and I have been fortunate to have had good, examplary teachers in my life.

Kids nowadays have so many luxuries that I didn't have. They get so much pocket money today, have gadgets, laptops, handphones, own transport, etcetera.

They are a much pampered lot and seldom appreciate their teachers. Only when they grow up, get married and have children of their own, will they reflect back and wish that they had paid more respect and attention to their teachers?

Well, to each, their own. As for me, I appreciate and love all my teachers who have taught me and guided me to be what I am today.

I wish them all a blessed and 'Happy Teacher's Day'! Terima kasih Cikgu!

Labels:

posted by adee @ SiR QiErA @ qiera @ 7:08 PM   0 comments
Emis 4.1
Tuesday, May 12, 2009

Ni aku ada uploadkan installer emis 4.1...guru2 data sekolah tau ah nak buat apa dgn installer emis ni...sesapa yang dah hilang program emis tu corrupted ke laptop kena format ke bleh ah amik kat sini eh....

INSTALLER EMIS 4.1

Labels:

posted by adee @ SiR QiErA @ qiera @ 8:24 PM   0 comments
Hari Ibu
Friday, May 8, 2009

Di Malaysia dan sebahagian besar negara lain pada hari Ahad minggu kedua bulan Mei setiap tahun diadakan sambutan Hari Ibu. Tahun ini jatuh pada 10 Mei 2009.Pada hari ini anak-anak akan meraikan ibu mereka dengan berbagai cara. Tidak kiralah apa yang anda lakukan untuk ibu anda hari ini walaupun sekadar ucapan ringkas pasti menggembirakan ibu anda.

Walaupun begitu perlulah diingat bahawa menghargai ibu bukanlah cukup setakat satu hari sahaja. Sebagai umat Islam kita wajib mentaati dan menghormati ibubapa kita pada setiap masa. Ini boleh dilihat pada Firman Allah, bermaksud: "Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya" (Surah al Ankabut, ayat 8).

Ini diperkuatkan lagi dengan hadis Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam di mana dalam sebuah riwayat seorang lelaki datang kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dan bertanya, "Siapakah orang yang paling patut aku berbuat baik?" Jawab baginda, "Ibumu, kemudian ibumu, kemudian ibumu, kemudian bapamu dan selepas itu orang yang paling hampir denganmu dan seterusnya".

Walau di mana atau siapa pun kita ingatan kepada ibu perlulah sentiasa segar dalam ingatan, tidak kiralah samada mereka masih bersama kita atau sudah tiada. Fikirkanlah, kita berada dalam perut ibu selama 9 bulan dan ibu bertarung nyawa semasa melahirkan kita. Jadi layanlah mereka sebaik mungkin, temanilah mereka sekerap yang boleh dan hargai jasa mereka sepanjang masa. Sentiasalah kita mendoakan ibu kita lebih-lebih lagi jika ibu kita sudah meninggal dunia.

Besarnya pengorbanan dan kasih ibu tidak dapat dibalas sepenuhnya oleh anak-anak. Kita semua mempunyai ibu dan tiada sesiapa dapat melihat dunia tanpa seorang ibu.

Kasih seorang ibu terlalu tinggi nilainya dan sukar untuk digambarkan. Dari mula mengandungkan kita selama sembilan bulan. Diikuti dengan ketika yang amat menyakitkan semasa melahirkan kita. Tidak cukup tidur dan penat ketika menjaga kita semasa bayi. Lelah dan pening melayan telatah kita semasa kanak-kanak. Risau dan sabar mengharungi kedegilan dan perangai kita semasa remaja.

Aku seperti anak-anak yang lain amat menyayangi dan menghargai kasih sayang ibuku. Tetapi itu semua tidak dapat dibandingkan perasaanku melihat susah payah isteriku semasa mengandungkan anak sulongku dulu. Keadaan ini ditambah lagi apabila aku menyaksikan sendiri bagaimana peritnya kesakitan yang dialami oleh isteriku semasa melahirkan anakku itu.

Aku mengambarkan beginilah yang dialami oleh ibuku sendiri selama sembilan bulan mengandungkanku dan sakitnya bagai bertarung nyawa semasa melahirkanku dulu. Hatiku menjadi sayu dan kasihku kepada ibu lebih bermakna setelah melalui pengalaman ini.

Ibu tidak pernah meminta jasanya dibalas tetapi menjadi tanggungjawab anaklah untuk memuliakan ibu. Aku masih beruntung kerana ibuku masih ada. Dapatlah aku bersalam dan mengucup tangannya. Dapatlah juga aku memeluk dan mencium pipinya. Terima kasih ibu kaulah ratu hatiku.

Detik masa terus berlalu tanpa menanti sesiapa dan semakin hari umur kita pun akan meningkat bersama pengedaran masa. Kita semua dilahirkan di dunia ini melalui seorang yang bernama ibu. Begitu besar peranan dan jasa insan yang bernama ibu ini. Oleh itu renungkanlah sejenak apakah yang telah kita lakukan untuk membalas segala budi ibu ini. Sekurang-kurangnya peluk dan ciumlah ibu masing-masing yang dapat berjumpa atau sekurang-kurangnya telefon ibu bagi mereka yang duduk berjauhan.

Bersempena dengan hari Ibu yang akan berlangsung pada hujung minggu ini 10 Mei 2009, di sini dipaparkan beberapa koleksi sajak yang ditujukan kepada ibu. Sajak-sajak ini telah diperolehi daripada beberapa laman blog, terima kasih.

Gugurnya Kelopak Itu...

Tunas itu mula bercambah,
Sekian lama tertanam di pelosok gentian,
Menjalar robek sinar mentar,
Walau halangan datang menerpa.

Tunas itu mula berkembang,
Kembangnya sekuntum mawar,
Bagai si puteri bangkit beradu,
Walau saingan menyerang tiba.

Si mawar mula mewangi,
Semerbak harum menusuk kalbu,
Ayuan merah kelopak menawan,
Lambaian hijau daunan menenang.

Lembut tubuh bersalut duri,
Membangkit cemburu iri sang flora,
Menzahir gerun takut sang fauna,
Hanya si kumbang gagah tiada gentar.

Ibu dikaulah mawar itu,
Yang kupujai tiap waktu,
Yang kurindui wajahmu,
Yang kukagumi ketabahanmu.

Cekal hati mendidik daku,
Sabar murni melayan kerenah anakmu,
Tiada kedengaran sepatah keluhan,
Tiada kelihatan setitip kemarahan.

Kini mawar itu kian layu,
Perlahan dimamah arus usia,
Gugur sudah si ayu kelopaknya,
Hilang sudah lambaian daunannya.

Segamit memori ku kenangi,
Setulus kasih ku dambai,
Potret wajahmu ku tatapi,
Sebuah kehilangan yang tiada ganti.

khas buat ibu tersayang..al-fatihah

~tinta lughahwi~


Ingatlah Kepada Ibumu

Orang kata aku lahir dari perut ibu..
Bila dahaga, yang susukan aku.. ibu
Bila lapar, yang suapkan aku..ibu
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ibu
Kata ibu, perkataan pertama yang aku sebut.. Bu!
Bila bangun tidur, aku cari.. ibu
Bila nangis, orang pertama yang datang ..ibu
Bila nak bermanja… aku dekati ibu
Bila nak bergesel… aku duduk sebelah ibu
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya ibu
Bila nakal, yang memarahi aku… ibu
Bila merajuk… yang memujukku cuma..ibu
Bila melakukan kesalahan… yang paling cepat
marah..ibu
Bila takut… yang tenangkan aku.. ibu
Bila nak peluk… yang aku suka peluk..ibu

Aku selalu teringatkan ..Ibu
Bila sedih, aku mesti talipon… Ibu
Bila seronok… orang pertama aku nak beritahu… Ibu
Bila bengang.. aku suka luah pada ..Ibu
Bila takut, aku selalu panggil.. “ibuuuuuuuuuuuuu! “
Bila sakit, orang paling risau adalah ..Ibu
Bila nak exam, orang palin g sibuk juga Ibu
Bila buat hal, yang marah aku dulu..Ibu
Bila ada masalah, yang paling risau.. Ibu
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. Ibu
Yang selalu masak makanan kegemaranku. . Ibu
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku, Ibu
Yang selalu berleter kat aku.. Ibu
Yang selalu puji aku.. Ibu
Yang selalu nasihat aku.. Ibu
Bila nak kahwin..
Orang pertama aku tunjuk dan rujuk… Ibu

Aku ada pasangan hidup sendiri
Bila seronok… aku cari pasanganku
Bila sedih… aku cari Ibu
Bila berjaya… aku ceritakan pada pasanganku
Bila gagal… aku ceritakan pada Ibu
Bila bahagia, aku peluk erat pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat Ibuku
Bila nak bercuti… aku bawa pasanganku
Bila sibuk… aku hantar anak ke rumah Ibu
Bila sambut valentine… Aku hadiahi bunga pada
pasanganku
Bila sambut hari ibu… aku cuma dapat ucapkan Selamat
Hari Ibu
Selalu… aku ingat pasanganku
Selalu… Ibu ingat kat aku
Bila..bila… aku akan talipon pasanganku
Entah bila.. aku nak talipon Ibu
Selalu… aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila…. aku nak belikan hadiah untuk Ibuku

Renungkan:

Dulu Ibu kata: “Kalau kamu sudah habis belajar dan
berkerja… bolehkah kamu kirim wang untuk Ibu? Ibu
bukan nak banyak… lima puluh ringgit sebulan pun
cukuplah”.

Berderai air mata. Hari ini kalau Ibu mahu lima ratus
sebulan pun aku mampu. Aku boleh kirimkan. Tapi Ibu
sudah tiada.

ingatlah pengorbanan ibuuuuu….

~???~


Ibuku

Ibu
Setiap deras degupan jantungku
Engkau mampu merasanya
Ketika aku:
Sedih
Gembira
Gelisah
Naluri ibumu
Bagaikan sebati dalam diriku

Ketika aku sedih
Kaulah ubat kepada duka laraku
Menceriakan dan menghakis
Perasaan yang melunturkan
Semangatku

Ketika aku gembira
Engkau juga turut berkongsi
Kegembiraan yang menyinari saat
Aku hidup di muka bumi ini
Sebagai manusia

Pabila gelisah menyelubungi jiwaku
Engkau masih bersamaku
Menolong menyelesaikan
Masalah yang tak sudah-sudah mengusutkan
Perjalanan hidupku

Ibu
Selagi hayat dikandung badan
Aku akan sentiasa mendampingimu
Membelai dan menjagamu hingga ke hari tua

Ibu
Aku tahu kasih sayang yang kucurahkan kepadamu
Tak setanding kasih sayang ibu kepada anaknya
Namun, terimalah keikhklasanku
Untuk menyayangi
Insan yang mulia ini

~Muhammad Syafiq~


Sajak Untuk Ibu

Siapalah daku tanpa dirimu
Walaupun kau sering memarahiku
Daku tidak pernah kecewa
Kata-katamu bak mutiara
Kerana ku tahu disebalik kekatamu itu
Terselindung secebis kasih seorang Ibu terhadap anaknya...
ku pasti setiap nasihat itu adalah untuk
kebaikan diriku...
Mengajarku erti sebuah kehidupan

Ibu….
Daku telah banyak berdosa kepadamu
Dapatkah daku membalas jasa baktimu
Yang laksana pepasir di pantai
Yang telah menyabung nyawa demi melahirkan diriku
Yang tidak jemu-jemu mendengar tangisanku semasa kecil
Dan menatap wajahku yang hina ini...

Sempena Hari Ibu
Daku berdoa ke atas kesejahteraan dirimu
Agar dipanjangkan umur dan sentiasa bahagia
Disamping keluarga tercinta...

~Sulaiman~


Aku Masih Ingat

Aku masih ingat
dan akan terus ingat
sehingga akhir hayat
dulu engkau banyak menderita

aku masih ingat
dulu engkau banyak menangis
aku masih ingat
dulu engkau banyak berkorban
apa saja

aku masih ingat
dulu engkau berbalut ketabahan
membesarkan aku mengenal kemanusiaan
aku masih ingat
dulu engkau berlantaikan semangat
mengasuh aku menjadi insan beriman

aku masih ingat
dulu engkau berdinding kegigihan
mendidik aku menjadi anak soleh

aku masih ingat
dulu engkau merumahkan setia
memelihara aku dengan kasih sayang
menjadi manusia berguna

aku masih ingat….
aku masih ingat….
tak kan mudah aku lupa
karena jasamu tak terbalas semuanya
karena tak terenang sepenuhnya
di laut budimu

ibu……..!!!!
aku masih ingat
mengucapkan terima kasih
dan akan terus ingat melafazkannya
sehingga akhir hayat
aku masih ingat
segala yang murni itu…

~Sepriadi~

Labels:

posted by adee @ SiR QiErA @ qiera @ 8:28 AM   0 comments
Kami Blogger [ 758 ]
Jom Borak!!
Previous Post
Archives
Links Terhebat
© 2009 EvoNet, .:Menjual / Membaikpulih / Upgrade Komputer Baru &Terpakai Sekitar Kota Tinggi:. Adee with love adLeeN Amjad